Zeven jaar geleden stapten Tina en Filip het grote Anna Pops avontuur binnen. Sindsdien voorzien ze peuters van twee tot tieners van achttien van originele en eigenzinnige outfits. Samen met Tina blikken we terug op wat was en kijken we vooruit naar wat komt. Met een lach, een traan en vooral een flinke portie passie en overtuiging.
Hoe kwam je zeven jaar geleden op het idee om een winkel met kinderschoenen te beginnen?
Anna Pops ontstond - zoals je dat wel vaker hoort - vanuit een eigen behoefte. Ik kon nergens een toffe kinderschoen vinden voor onze - toen - tweejarige dochter. Zo ontstond het idee om zelf die toffe kinderschoenen te gaan verkopen. Tijdens de zomer van 2011 broedde ik op het idee en in januari 2012 bezochten we de eerste beurzen. In de zomer van 2012, een jaar nadat het idee ontstond, openden we onze deuren. Een fijne nieuwe uitdaging, maar vooral ook heel erg spannend.
Nergens voor nodig, zo bleek, want Anna Pops was onmiddellijk een groot succes. Wat was voor jou het hoogtepunt van de voorbije zeven jaar?
Voor mij zijn dat de momenten waarbij we telkens nieuwe sprongetjes maakten. Van een heel kleine winkel naar iets groters, dan de kledij erbij en vervolgens naar een nog grotere winkel. Dat ik in 2018 de Aalsterse ondernemersaward won, was voor mij de kers op de taart.
En die successen worden dan ook uitgebreid gevierd?
Veel te weinig eigenlijk! Op dat vlak zijn we heel bescheiden. Mensen moeten eerst twintig keer zeggen dat we het goed doen voor ik het ook echt geloof. Tips om die kleine en grote overwinningen wat vaker te vieren zijn dus altijd welkom! (lacht)
“De ene dag gaat alles super en de volgende dag zie je het niet meer zitten. Dat werd op een bepaald moment echt te veel.”
Ik neem aan dat er naast de vele hoogtepunten ook mindere momenten waren?
Uiteraard. Ik krijg het vooral lastig door de sleur die er na een tijdje insluipt en het voortdurend wisselen tussen ups & downs. De ene dag gaat alles super en de volgende dag zie je het niet meer zitten. Dat werd op een bepaald moment echt te veel.
Het zette ons voor de keuze: stoppen of groeien en ons team uitbreiden.
Het werd het laatste?
Klopt! We hebben best lang gewacht om de stap te zetten want people management is niet ons ding en we stelden best hoge eisen. Uiteindelijk verwelkomden we na vijf jaar Judith in ons team. Het feit dat ze een vriendin is, hielp me om de stap te zetten. Ze kent namelijk ook mijn minder sympathieke kant! (lacht) Daarnaast werken we ook altijd met goeie jobstudenten. Die lijken we als vanzelf aan te trekken. Dat Anna Pops een heel gemoedelijk bedrijfje is dat leuke spullen verkoopt, zal daar wel voor iets tussenzitten.
“Ik leerde wat mijn talenten zijn en hoe ik die ten volle kan inzetten. Geweldig dat je daar als ondernemer de volle vrijheid in krijgt!”
Kledij erbij, uitbreidingen en verbouwingen, een nieuw teamlid … Er veranderde veel de voorbije zeven jaar, maar op welk vlak heeft het ondernemerschap jou veranderd?
De voorbije zeven jaar heb ik mezelf heel goed leren kennen. Ik leerde wat mijn talenten zijn en hoe ik die ten volle kan inzetten. Geweldig dat je daar als ondernemer de volle vrijheid in krijgt! Bij elke inzet die je doet, zie je ook resultaat.
Intussen hebben jullie twee prachtige dochters rondlopen. Hoe heb jij de combinatie ondernemen-moederschap tot nu toe ervaren?
Ik ben nooit een echte ‘mama-mama’ geweest. Uiteraard zie ik mijn kinderen graag, maar dat betekent niet dat ik elke dag om half vier aan de schoolpoort wil staan. Het klinkt misschien cru, maar ik denk dat ik liever ondernemer ben, dan dat ik elke dag voor mijn kinderen zou moeten zorgen. Daarvoor doe ik graag beroep op de mensen om me heen.
Je bent duidelijk een ondernemer in hart en nieren! Wat is voor jou het allermooiste aan deze job?
Dat is voor mij het feit dat elke inspanning ook een direct resultaat oplevert. En uiteraard de positieve feedback van klanten en de inspiratie die ze me geven wanneer ze vertellen over hun vakantie, hun job, hun dromen en verlangens.
“Meer kinderen in mooie, eigenzinnige modevondsten, daar droom ik van!”
En wat zijn je grootste frustraties?
Dat alles zo tergend traag gaat en dat je continu moet roepen (lees: marketing voeren) om gehoord te worden. Ook de snel veranderende technologie en het feit dat we daar als retailers zo afhankelijk van zijn geworden, speelt me soms parten.
Mocht je kunnen teruggaan naar dit moment, zeven jaar geleden: welke goeie raad zou je jezelf geven voor je in dit avontuur stapt?
Toen ik zeven jaar geleden begon moest ik alles nog leren. Ik heb dus heel wat leerschool moeten betalen om te staan waar ik nu sta. Ik zou mezelf daarom aanraden om eerst even in de branche te werken voor ik er zelf aan begin. Daarnaast zou ik mezelf aanraden om onmiddellijk een marketingcursus te volgen. En om een partner of klankbord te zoeken. Iemand waarmee het echt klikt en die ervoor zorgt dat niet alles op mijn schouders terechtkomt.
En de toekomst, hoe mag die er voor jou uitzien?
Ik droom ervan dat Anna Pops een goed geoliede machine wordt die ook zonder mij perfect kan draaien. Dan kan ik me meer loskoppelen om te werken aan nieuwe ideeën. Daarnaast wil ik de retail heruitvinden en beter omgaan met overstock. Het idee van een circulaire economie, met daaraan gekoppeld een goed verdienmodel, boeit me enorm. En tot slot wil ik Anna Pops nog meer op de kaart zetten in België en ver daarbuiten. Meer kinderen in mooie, eigenzinnige modevondsten, daar droom ik van!